Bij mijn bezoek aan de jaarlijkse beurs van ‘Food Attraction’ in Madrid (16 t/m 18 okt.), is mij gebleken dat de Spaanse tuinbouw niet stil zit. Alhoewel de verdeeldheid tussen de vele verschillende partijen van coöperaties en handel nog steeds groot is, is hier wel de nodige vooruitgang te zien. In de diverse gesprekken bij met name de coöperaties viel onder andere het volgende op:
- Jaarrondleverancier te willen zijn op de Europese markt, bij name paprika
- Samenwerking met elkaar zoeken voor voldoende volume, marketing en accountmanagement naar de grote (Europese) supermarkten
- Een enorme kwaliteit bewustzijn en vooruitgang
Spanje heeft nog steeds veel bewondering voor de Nederlandse tuinbouw, maar zij is ook trots op eigen kunnen en wil derhalve ook een geduchte concurrent zijn.
Zonder nu direct angstig te worden, waag ik wel te zeggen dat voor Nederland, het zogenaamde ‘Hollandseizoen’ steeds meer onder druk komt te liggen, korter wordt en dat de voorkeur voor het Hollandproduct minder sterk is en gaat worden op de Europese markt. Wil Nederland zijn positie behouden, zal er beslist verder gewerkt moeten worden aan betrouwbaarheid van kwaliteit en onderscheid.
De Spanjaarden hebben een mooi en groot sortiment te bieden, in alle verpakkingen die gewenst zijn. Echter, ook hun kostprijs wordt er niet lager op, de eigen verdeeldheid blijft ze voorlopig nog wel parten spelen, maar toch …
Cijfers als 28.000 ha bedekte teelt alleen al in Almeria, 67 % export, een exportgroei van bijna 15 % in volume op de export in 10 jaar tijd, maakt toch wel enig indruk.
Spanje is dik in beweging en vormt een zeer geduchte concurrent. Een concurrent om veel meer van te weten te komen …
GreenMatch wil hier graag een bijdrage leveren in de toekomst. We leven en werken hier immers hier niet op een eiland !
Arie Middelburg
GreenMatch